Generelt om bankkort, kredittkort og betaling
-
Hvordan sperrer jeg kort?
Behøver du å sperre ditt bankkort eller kredittkort kan du gjøre dette selv under "Sperre kort" i mobil- og nettbanken. Alternativt kan du ta kontakt med vår døgnåpne sperretjeneste ved å ringe +47 915 03 850.
-
Hvor bestiller jeg kort?
Kontakt oss for bestilling av kort.
Dersom du ønsker å søke om et kredittkort kan du søke om dette i nett- og mobilbanken.
-
Jeg har glemt PIN-koden, hva gjør jeg?
Du kan hente PIN i nettbanken for alle bank- og kredittkortene dine. Logg deg inn i nettbanken. Velg "kort" og "hent PIN" i nettbanken. I mobilbanken finner du "hent PIN" under menyvalget "kort".
-
Kortet nærmer seg utløpsdato, når får jeg nytt?
Kortet ditt er gyldig frem til siste dag i den måneden som står oppgitt på kortet. Du vil automatisk få tilsendt nytt kort i midten av utløpsmåneden.
-
Hvordan fungerer kontaktløs betaling?Betalingen gjennomføres ved at man holder kortet tett inntil betalingsterminalen. Første gang du benytter kontaktløs betaling, blir du bedt om sette inn kortet og taste PIN-kode.
-
Hvor kan jeg bruke kontaktløs betaling?
Det er stadig flere butikker i Norge og utlandet som aksepterer kontaktløs betaling.
Med kontaktløs betaling slipper du normalt å taste kode for beløp under 500 kr. Se etter denne logoen i displayet på terminalen:
-
Er kontaktløs betaling trygt?
For å ivareta sikkerheten vil du med jevne mellomrom bli bedt om å bekrefte betalingen med PIN-kode. For at en betaling skal gjennomføres, må varen først være slått inn og kortet mindre enn 5 cm fra kortleser. Du risikerer ikke å belaste kortet bare ved å gå forbi en terminal.
-
Hvor finner jeg CVV2/CVC2-koden?
Når du handler på internett med Visa- eller Mastercard kan du bli spurt om å oppgi CVV2/ CVC2 kode i tillegg til kortnummer og utløpsdato. Denne koden finner du på baksiden av kortet, og består av de tre siste sifrene i signaturfeltet. Koden er en del av sikkerhetselementet i kortet for å redusere svindel ved kjøp der kortet ikke er fysisk tilstede i kjøps øyeblikket, typisk ved netthandel.
CVV er en engelsk forkortelse for card verification value code. CVC er en engelsk forkortelse for card verification code.
-
Hvorfor kommer kort nå uten bilde/ legitimasjon?
Våre kort kommer nå uten bilde og personlige opplysninger. Vi har valgt dette på grunn av risiko ved tap av kort. All personlig informasjon som kontonummer, navn , personnummer, signatur og bilde kan komme på avveie ved tap av kort med bilde.
-
Hvor finner jeg informasjon om mitt kredittkort?
Du kan finne transaksjoner og saldo både i din nettbank og mobilbank. Kopi av betalte eFaktura finner du til enhver tid i eFaktura arkivet i nettbanken.
-
Kan jeg endre kredittgrense på mitt kredittkort?
Ja, du kan heve eller senke din kredittgrense i mobil- og nettbanken under "Øk kredittgrense" og "Senk kredittgrense".
-
Kan jeg endre forfallsdato på fakturaen på kredittkortet?
På kredittkort med privatansvar kan du velge mellom forfall 5., 15. og 25. Ta kontakt med oss.
-
Jeg mistenker at kortet mitt er forsøkt misbrukt! Hva gjør jeg?
Ta straks kontakt med oss, vi anbefaler at kortet ditt sperres.
-
Hvordan kan jeg reklamere?
Har du fått belastet et beløp dobbelt, ikke mottatt vare etter bestilling på internett eller er utsatt for svindel på ditt Visa bankkort eller Mastercard kredittkort kan du be om å få tilbakebetalt beløpet gjennom reklamasjon. Din reklamasjon leverer du ved hjelp av din BankID.
-
Kortet mitt virker ikke, hva gjør jeg?Dersom ditt bank- eller kredittkort ikke fungerer, kan du gjøre et par ting selv før du kontakter oss:
1. Sjekk regionsperren
Du kan sjekke om du har opprettet regionsperre på kortet under Regionsperre i mobil- og nettbanken.
Dersom du har opprettet regionsperre for det område du befinner deg i, kan du fjerne denne før du forsøker å bruke kortet på nytt.
2. Sjekk at kortet er aktivt
Kortstatus sjekker du enkelt i den nye mobilbanken når du velger å se ditt bank- eller kredittkort. Er kortet sperret vil det stå med status sperret i mobilbank visningen.
Hvis kortet ikke er sperret og regionsperre ikke er opprettet må du ta kontakt med vårt kundesenter på tlf. (+ 47) 915 03850 eller sende en e-post til kundesenter@eika.no. Da kan vi se litt nærmere på kortstatusen hos oss og feilsøke kortet. -
Hvordan kan jeg sette opp eller åpne regionsperren på kortet mitt?Du kan enkelt administrere regionsperren på dine bank- og kredittkort i mobil- og nettbanken.
Ny mobilbank
1. Velg bankkortet eller kredittkortet du ønsker å sette opp eller fjerne regionsperren på fra kortoversikten
2. Gå til Regionsperre under Om kortet
Her kan du sperre/åpne kortet for bruk i ulike verdensdeler og for netthandel.
Nettbank
1. Velg Kort fra menyen til venstre
2. Finn riktig kort du ønsker å sette opp eller fjerne regionsperren på fra kortoversikten
3. Trykk på pilen til høyre for kortnavnet og velg deretter Regionsperre fra korttjenestene som kommer opp.
Det samme kan du gjøre i gammel mobilbank om du fremdeles bruke denne.