Innhold
Personvern og cookies (informasjonskapsler)

Den reviderte Ekomloven trådte i kraft 1. juli 2013 og fikk en ny bestemmelse om vilkårene knyttet til lagring av opplysninger i kommunikasjonsutstyr - den såkalte «cookie-paragrafen», jfr. Ekomloven § 2-7b.

Bruk av cookies (informasjonskapsler)

Cookies er en standard teknologi som stort sett alle nettsider bruker i dag. Cookies er små tekstfiler som nettsiden lagrer på din datamaskin. Filene kan kun leses av nettsiden og deg som bruker. Nettsiden benytter cookies for å forbedre nettsiden slik at den skal fungere best mulig for brukeren. Cookiene inneholder ikke personopplysninger.

Cookies benyttes for eksempel for å se om du har besøkt nettsiden tidligere, samt tidspunktet for besøket, og de benyttes for å analysere det generelle brukermønsteret på nettsiden. Ved å bruke nettsiden samtykker du i at vi kan sette cookies inn i din nettleser. Du kan imidlertid når som helst avslå å samtykke i lagring av cookies og du kan slette cookies i din nettleser. Slik administrer du informasjonskapsler.

Nettsidens egne cookies (informasjonskapsler)

Våre nettsider bruker cookies for å støtte opp under funksjonalitet og statistiske formål. Data fra disse blir samlet inn.

Navn Levetid Beskrivelse
domenenavn#lang Slettes når nettleseren lukkes Husker hvilket språk du ønsker å benytte på nettsiden.
cookieconsent 1 år fra cookien blir opprettet Cookien blir opprettet når du aksepterer bruk av cookies på våre sider.
SelectedMainMenuCategory Opptil 100 dager fra cookie blir opprettet Husker om du har valgt "privat" eller "bedrift" i hovedmenyen.
ASP.NET_SessionId Slettes når nettleseren lukkes En sesjonsidentifikator som gjør at vi kan identifisere at alle bevegelsene brukeren gjør kommer fra en spesifik enhet. Cookien inneholder ingen personlig informasjon og slettes når du lukker nettleseren.Brukes kun på www.eika.no.
SupportCookies Slettes når nettleseren lukkes Benyttes før BankID-identifisering og signering. Sjekker om sluttbruker har tillatt cookies. Brukes kun på www.eika.no/lån.
gid Slettes når nettleseren lukkes Benyttes ved BankID-identifisering og signering. Brukes kun på ti.bbs.no.
Tid_TEODPUIHFRX
Slettes når nettleseren lukkes Benyttes ved BankID-identifisering og signering. Brukes kun på ti.bbs.no.
JSESSIONID 15 minutter Session ID to manage data regarding logged in users. To keep the session alive. Domene: payair.com

Google Analytics

Vi bruker Google Analytics til å

  • Identifisere unike brukere
  • Huske antall og tidspunkt for tidligere besøk
  • Finne ut hvor brukere kommer fra
  • Bestemme start og slutt på et besøk

Informasjonskapsler fra kommersielle tredjepartsaktører
Vi bruker informasjonskapsler fra tredjepartsaktører (Adform, Google Adwords og Facebook) for å kunne gi våre brukere/kunder relevant markedsføring og en god brukeropplevelse. Vi bruker det også til å måle effekten av og vise mer relevante annonser. Informasjonskapslene registrerer ingen personlige opplysninger på nettstedet og dataene er anonymisert.

Informasjonskapslene gjør det mulig å:

  • Frekvensstyre annonser på bakgrunn av aktivitet
  • Se brukeradferd på nettstedet i forhold til den direkte annonsering som skjer
  • Samle informasjon om produktinteresse for å presentere mer relevante annonser
  • Målrette annonser til utvalgte kundegrupper

Les mer om Adforms personvern på adform.com

Les mer om Google Adwords personvern på google.com

Les mer om Facebooks personvern på facebook.com

I Google Analytics har vi også aktivert støtte for bannerannonsering med remarketing. Dette gjør vi for å kunne hjelpe til med å servere annonser som er mer relevante for dine interesser. Videre medfører dette at tredjepartsleverandører, inkludert Google, kan vise våre annonser nettet over. Støtten for bannerannonsering bruker informasjonskapsler fra Google Analytics og DoubleClick for å informere, optimalisere og vise annonser basert på dine tidligere besøk på vårt nettsted.

Nøyaktig hvilke cookies som brukes og varigheten på disse vil variere ut ifra din nettleserhistorikk, og vil derfor ikke bli beskrevet i detalj. Felles for de cookies som brukes på nettstedet som ikke allerede er beskrevet i tbellen under, brukes med det formål om å servere deg mer relevante annonser.

Hvis du surfer nettet som innlogget bruker på Google, så vil Google prøve å danne seg et bilde av hvem du er og hva du interesserer deg for. Ønsker du å se denne profilen, endre den, eller slette data i profilen så kan du besøke annonseinnstillingene til Google.

Vi anbefaler deg også å besøke Google Analytics' nåværende tilgjengelige bortvalgsalternativer.

Navn Levetid Beskrivelse
__utma 2 år fra cookien blir opprettet/oppdatert Brukes til å skille brukere og sesjoner. Cookien blir oppdatert hver gang data blir sendt til Google Analytics.
__utmb 30 minutter fra cookien blir opprettet/oppdatert Brukes til å identifisere nye sesjoner/besøk. Cookien blir oppdatert hver gang data blir sendt til Google Analytics.
__utmc Slettes når nettleseren lukkes Denne cookien blir lagret, men brukes ikke.  Den finnes av historiske årsaker. Tidligere ble denne cookien brukt sammen med __utmb for å finne ut av om hvorvidt brukeren er ny eller om vedkommende har besøkt nettsiden tidligere.
__utmz 6 måneder fra cookien blir opprettet/oppdatert Lagrer trafikkilden eller kampanjen som forteller oss hvordan brukeren kom til nettsiden. Cookien blir oppdatert hver gang data blir sendt til Google Analytics. 

New Relic

Vi bruker New Relic for å monitorere ytelsen til nettsidene. Data fra dette verktøyet er av teknisk karakter, og brukes for å avdekke områder av systemet som kan optimaliseres. Dette gjør vi for å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Navn Levetid Beskrivelse
NRAGENT Slettes når nettleseren lukkes Brukes til å kommunisere med New Relics servere for å samle inn teknisk informasjon om nettstedet.
JSESSIONID Slettes når nettleseren lukkes Brukes for å lagre en sesjonsidentifikator. Denne må eksistere for at New Relic skal fungere.

Får du ikke logget deg på nettsiden på grunn av cookies?

Vi gjør oppmerksom på at våre nettsider ikke vil fungere optimalt dersom du ikke aksepterer cookies. Her finner du en enkel oppskrift på hva du må gjøre i ulike nettlesere for å aktivere cookies.

Bankens personvernregler

Banken vil nedenfor gi generell informasjon om sin behandling av personopplysninger.

1.  Regler om bankens behandling av personopplysninger

Personopplysningsloven med forskrifter og Datatilsynets konsesjonsvilkår regulerer bankens adgang til å behandle personopplysninger. På denne bakgrunn har banken utarbeidet utfyllende personvernregler. Disse reglene supplerer de øvrige avtalevilkår som banken har inngått med kunden og gjelder for alle tjenesteforhold, både nåværende og fremtidige. 

Med personopplysninger forstås kundeopplysninger og vurderinger som kan knyttes til deg som personkunde.

Dersom ikke annet hjemmelsgrunnlag foreligger, vil bankens behandling basere seg på frivillig, uttrykkelig og informert samtykke fra kunden.  Samtykke er for eksempel ikke nødvendig for personopplysninger som registreres og brukes for å gjennomføre en avtale eller utføre et oppdrag fra kunden.

2. Behandlingens formål

Formålet med bankens behandling av personopplysninger er i første rekke kundeadministrasjon, fakturering og for å oppfylle de forpliktelser som banken har påtatt seg for gjennomføring av oppdrag og tjenesteavtaler med kunden, herunder gjennomføre betalingstransaksjoner til kundens konto. Banken vil for øvrig behandle personopplysninger i den grad lovgivningen påbyr eller gir adgang til det eller kunden har samtykket til slik behandling.

Utover dette behandles personopplysninger bl.a. til følgende formål:

  • Kundeoppfølging og markedsføring (se pkt. 8)
  • Risikoklassifisering av kunder og kredittporteføljer (se pkt 9)
  • Forebygging og avdekking av straffbare handlinger (se pkt 10)
  • Bildeopptak ved fjernsynsovervåking (se pkt 11)
  • Lydopptak av telefonsamtaler og lagring av annen kundekommunikasjon ved investeringstjenester (se pkt 12)
  • Lydopptak ved melding om tap av betalingsinstrument (se punkt 13).

3. Informasjon om behandlingen og innsynsrett

Informasjon om kundens tjenesteavtaler med banken vil i hovedsak bli gjort tilgjengelig i kundens nettbank. Dersom kunden ikke har nettbank eller på annen måte kan lese elektroniske dokumenter, vil informasjonen kunne gis på papir. Kunden kan ved skriftlig og undertegnet henvendelse til banken kreve innsyn i øvrige registrerte personopplysninger, beskrivelse av hvilke typer opplysninger som behandles og nærmere informasjon om bankens behandling av opplysningene.

Innsynsretten omfatter også antall elektroniske oppslag samt tidspunktet for oppslaget som ansatte i banken eller hos bankens databehandler har foretatt i kontoer eller øvrige kundeengasjement. Innsynsretten i elektroniske oppslag er begrenset til et tidsrom på inntil tre måneder etter oppslaget. Ved enkeltkunders særlig behov kan banken begrense antall ansatte i banken som skal ha tilgang til, og innsyn i, kundens personopplysninger.

4. Personopplysninger som innhentes av banken

Personopplysninger som registreres vil banken i hovedsak motta direkte fra kunden. Ved innsamling av opplysninger fra tredjepersoner (for eksempel fra andre banker/finansforetak og kredittopplysningsforetak) vil kunden bli varslet, med mindre innsamlingen er lovbestemt, varsling er umulig eller uforholdsmessig vanskelig eller det er på det rene at kunden allerede kjenner til den informasjon varselet skal inneholde.

Dersom banken ønsker å innhente opplysninger fra kunden som ikke er nødvendige for ivaretakelse av avtaleforholdet, skal banken først informere kunden om at det er frivillig å gi fra seg opplysningene og hva opplysningene vil bli brukt til (det vil si formålet med behandlingen). 

5. Personopplysninger som registreres av banken

Banken vil ved avtaleinngåelsen og under det løpende avtaleforholdet registrere opplysninger om kunden og andre personer som har tilknytning til avtaleforholdet, for eksempel disponenter. Banken vil også registrere opplysninger om personer som banken har avslått å inngå avtale med i den hensikt å kunne underrette vedkommende om avslaget og eventuelt i ettertid å kunne dokumentere forholdet, herunder at et avslag om innskudd og betalingsoppdrag var saklig begrunnet. 

6. Utlevering

Registrerte personopplysninger vil bli utlevert til offentlige myndigheter og andre utenforstående når dette følger av lovbestemt opplysningsplikt eller opplysningsrett. Dersom lovgivningen tillater det og bankens taushetsplikt ikke er til hinder, vil personopplysninger også kunne bli utlevert til andre banker og finansforetak samt samarbeidspartnere for bruk innenfor de formål som er angitt for behandlingen. Utlevering vil også kunne skje til andre parter som er involvert i en betalingstransaksjon så langt dette er nødvendig for å gjennomføre transaksjonen på en sikker måte. Overføring av personopplysninger til bankens databehandlere anses ikke som utlevering.

Banken vil også utlevere personopplysninger til annet foretak i konsernet eller konserngruppen, så fremt utlevering er nødvendig for å tilfredsstille konsernbaserte styrings-, kontroll- og/eller rapporteringskrav fastsatt i lov, eller i medhold av lov. Det forutsettes at behandlingen av personopplysningene er underlagt taushetsplikt i det foretaket opplysningene utleveres til.

Ved utføring av betalingsoppdrag til eller fra utlandet vil tilhørende personopplysninger bli utlevert utenlandsk bank og/eller dennes medhjelper. Det vil være mottakerlandets lovgivning som regulerer i hvilken grad slike personopplysninger vil bli utlevert til offentlige myndigheter eller kontrollorganer, for eksempel for å ivareta mottakerlandets skatte- og avgiftslovgivning og tiltak mot hvitvasking av penger og terrorfinansiering.  

7. Konsernkunderegister

Bank som er del av et finanskonsern kan ha et felles kunderegister. Dette gjelder bl.a. for forsikringsselskap og finansieringsforetak. Formålet med konsernkunderegisteret er å administrere kundeforholdet og samordne tilbudet av tjenester og rådgivning fra de forskjellige selskapene i konsernet.

Konsernkunderegisteret vil inneholde nøytrale opplysninger om kunden som navn, fødselsdato, adresse og kontaktopplysninger, opplysninger om hvilket konsernselskap vedkommende er kunde i og hvilke tjenester og produkter kunden har avtale om. Fødselsnummer kan utleveres til og registreres i felles konsernkunderegister når formålet er administrasjon av kundeforhold.

8. Kundeoppfølging og markedsføring

Banken vil informere kunden om produkter innen de produktkategoriene hvor det allerede foreligger et avtaleforhold mellom kunden og banken. Bankens produkter deles i følgende kategorier:

  • Betalingstjenester
  • Spare- og innskuddsprodukter
  • Lån og andre kreditter

Uten samtykke fra kunden vil banken kunne benytte følgende nøytrale opplysninger til kundeoppfølging og markedsføring: Kundens navn, kontaktopplysninger, fødselsdato og hvilke tjenester eller produkter kunden har inngått avtale om. Slike nøytrale opplysninger vil banken eventuelt innhente fra et felles konsernkunderegister.

Markedsføres det produkter og tjenester innen en annen produktkategori enn den som banken og kunden har inngått avtale om (se første avsnitt), kreves det samtykke fra kunden for å benytte andre kundeopplysninger enn de nøytrale.

Kunden kan ved henvendelse til banken kreve sitt navn sperret for bruk i markedsføringsøyemed.

9. Risikoklassifisering av kunder og kredittporteføljer

Banken vil etter regler i finansieringsvirksomhetsloven behandle kredittopplysninger og andre personopplysninger i forbindelse med etablering og bruk av systemer for beregning av kapitalkrav for kredittrisiko. Med systemer for interne målemetoder menes her bankens modeller, arbeids- og beslutningsprosesser for kredittgivning og kredittstyring, kontrollmekanismer, IT-systemer og interne retningslinjer som er knyttet til klassifisering og kvantifisering av institusjonens kredittrisiko og annen relevant risiko.

Personopplysninger til dette formålet vil kunne innhentes fra kredittopplysningsforetak.

10. Forebygging og avdekking av straffbare handlinger - hvitvaskingsmeldinger

Banken vil behandle personopplysninger med formål å forebygge, avdekke, oppklare og håndtere bedragerier og andre straffbare handlinger. Opplysningene vil bli innhentet fra og utlevert til andre banker og finansinstitusjoner, politiet og andre offentlige myndigheter. Oppbevaringstiden vil være inntil ti år etter registreringen.

Banken vil behandle personopplysninger for å oppfylle undersøkelses- og rapporteringsplikten for mistenkelige transaksjoner etter hvitvaskingsloven. Banken er pålagt å rapportere mistenkelige opplysninger og transaksjoner til ØKOKRIM v/ Enheten for finansiell etterretning (EFE).

Kunden har etter personopplysningsloven § 23 første ledd bokstav b) og bokstav f) ikke innsyn i de opplysninger banken har registrert for disse formålene.

11. Bildeopptak ved fjernsynsovervåking

Med formål å forebygge og avdekke straffbare handlinger vil banken foreta bildeopptak ved fjernsynsovervåking av banklokaler, ekspedisjonssteder, minibanker og betalingsterminaler i tilknytning til ”bank i butikk”. Slike opptak vil bli slettet tre måneder etter opptakstidspunktet, med mindre de er utlevert til politiet eller banken har rett til å behandle bildeopptaket til annet formål.

12. Lydopptak av telefonsamtaler og lagring av annen kundekommunikasjon ved investeringstjenester

I tilknytning til ytelse av investeringstjenester er banken som verdipapirforetak forpliktet til etter verdipapirhandellovgivningen å foreta lydopptak av alle telefonsamtaler samt å dokumentere annen kundekommunikasjon (e-post, chat, MSN mv). Slike lydopptak av samtaler til/fra fasttelefon og mobiltelefon samt dokumentasjon av annen type kommunikasjon med kunden, oppbevares i tre år.

Lydopptaket vil kunne gjenfinnes av banken på grunnlag av inngående og utgående telefonnummer, tidspunktet for samtalen og/eller ansatte hos banken/foretaket som utførte samtalen.  Kommunikasjon gjennom andre kommunikasjonskanaler vil kunne gjenfinnes på grunnlag av kundens identitet, tidspunkt for kommunikasjon og ansatte hos banken/foretaket som utførte kommunikasjonen.

13. Lydopptak ved melding om tap av betalingsinstrument

For å gi kunden mulighet til å dokumentere melding om tap av betalingsinstrument, vil banken eller den meldingstjeneste banken tilbyr sine kunder å benytte, kunne gjøre lydopptak av slike meldinger. Lydopptaket vil i så fall bli oppbevart i 18 måneder.

14. Retting og sletting

Banken vil slette eller anonymisere registrerte personopplysninger når formålet med den enkelte behandling av oppfylt, med mindre opplysningene skal eller kan oppbeveres utover dette som følge av lovgivningen. Innenfor de begrensninger som er fastsatt i personopplysningsloven kan kunden kreve å få rettet eller slettet mangelfulle og unødvendige personopplysninger.